Saturday 19 January 2013

CUTI SEM

Assalamualaikum wbt....

Sejujurnya sewaktu tangan ni mula-mula nak menaip, agak sukar sedikit sebab tak tahu nak tulis apa. 

Tapi lepas fikir sejenak, rasa nak mula buat blog la pulak. Yelah tengah cuti kan takde ape benda nak buat baik buat blog. Jadi terciptalah entri pasal cuti sem memandangkan sekarang aku sedang cuti sem.:)

Bila cakap pasal cuti sem mesti dekat fikiran orang-orang kat luar sana mesti lama dalam sebulan lebih or plus-plus camtu ke....tapi kat Uiam takdenye nak merasa cuti panjang-panjang macamtu. Paling lama pun dalam 2 atau 3 minggu...sikit kan...Tapi nak buat camne, dah Uiam yang menjadi pilihan hatiku untuk tempat sambung belajar, takpelah, yang penting belajar bukan cuti...hehe...

Yang paling seronok tentang cuti sem ni semestinyalah dapat berjumpa dengan keluarga tercinta aku...Ummi, Ayah, adik dan bangah. Yelah dah berapa lama tak jumpa dengan keluarga kesayangan aku. Rindu sangat-sangat.:)

Sem ni sepatutunya ak bercuti dari 14 Januari sampailah 3 Februari, tapi sebabkan ada program terpaksalah balik ke Uiam 29 Januari ni, awalnya, tapi takpelah sebab ada program punya pasal.  Kenalah buat pengorbanan sikit.

Sekarang ni dah 20 Januari dah, jadi masih ada lagi tinggal dalam 9 hari lagi untuk aku bercuti di rumah dan  disebabkan cuti yang agak pendek ni mestilah dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya dengan perkara-perkara yang berfaedah. Dalam Al Quran Surah Al Asr ayat 1 sampai 3 Allah telah berfirman :



yang bermaksud : 'Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar'

Jadi aku berazam, cuti yang tinggal dalam lebih kurang seminggu lebih ni akan ak cuba manfaatkan, insya allah. Harap-harap dapatlah terhindar dari perkara-perkara yang tak berfaedah dan sia-sia waktu cuti ni :) Jadi sahabat-sahabatku diluar sana, marilah kita buat perkara yang bermanfaat cuti ni ye.....:)

Kita sebagai manusia di muka bumi ini diciptakan oleh Allah bukan untuk saja-saja tapi adalah untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi ini dan juga untuk beribadah pada Allah. Jadi cuti-cuti ni pun kira ibadah jugak jika dilakukan bertepatan dengan syarak.

Rasanya sampai sini jelah aku bercerita pasal cuti sem kali ni, takda benda sangat nak cerita memandangkan baru lagi cuti. Takpe insya allah dah lama sikit cuti nanti, adalah entri lain mungkin pasal cuti sem ni yang akan menyusul, insya allah. :)

9 comments:

  1. yeah...cuti sem uia is da best ever.. #Eh... Ingat korg sume manfaatkan cuti anda..kwa3..dont play games..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. faliq blh prcaya ke ape yg ko ckp ni,hehehe

      Delete
  2. I still play gamesss..ak manfaatkan neh..bkak sem nnti xleyh main bnyk2.hahhahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgsla tu khalis,pandai ko manfaatkan wk2 cuti ko,hahaha

      Delete